Na dit intakegesprek volgt een diagnostisch parcours. Aan de hand van observaties, samenspel, genormeerde standaardtesten en vragenlijsten wordt de ontwikkeling van het kind geëvalueerd en een sterkte-zwakte profiel opgesteld.Na overleg binnen het team wordt bepaald of verder onderzoek naar specifieke leer- en ontwikkelingsstoornissen aangewezen is. Aansluitend op het diagnostisch onderzoek wordt een begeleidingsplan voorgesteld.
Ons diagnostische onderzoek kan zich richten op:
• ontwikkelingsonderzoek bij baby’s, peuters en kleuters
• cognitieve sterktes en zwaktes (IQ onderzoeken en grondig specifiek neuro-psychologisch onderzoek naar aandachtfuncties, visuele perceptie, geheugen…)
• de negatieve en positieve gedragscomponenten
• het sociaal-emotioneel functioneren (ASS)
• sociale vaardigheden en beperkingen
• de schoolse vaardigheden en mogelijke leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie en dysorthografie)
• analyse van gedragsproblemen en specifieke noden van kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking
• psychomotorisch onderzoek